Kysymys: Kysyisin että voiko kirjaston kautta saada tietoa Kupittaan saven taiteilijoista, varsinkin Viljo Mäkisestä. Etsin tekijää kukkamaljakolle ja…

Kysytty

Kysymys: Kysyisin että voiko kirjaston kautta saada tietoa Kupittaan saven taiteilijoista, varsinkin Viljo Mäkisestä. Etsin tekijää kukkamaljakolle ja lainasin Salon kirjastosta Kup. saven tuotannosta kuvaston ja minulla on taiteilijoiden puumerkeista kopiot. Nimen perusteella tekijä saattaa olla Viljo Mäkinen, mutta tarvitsisin hänestä enempi tietoa. Kukkaruukku on kuvaston perusteella no 242 ja ilm. käsinmaalattu ja väri on vihertävän keltainen. Opiskelen taidehistoriaa avoimessa ja meillä on tehtävä kertoa vanhasta esineestä. Miten tähän kysymykseen voi vastata.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viljo Mäkisestä löytyy tietoa esim. kirjasta Kuvataiteilijat 1986, jonka on julkaissut Suomen taiteilijaseura 1987. Tietoa Mäkisestä ja kuvia hänen töistään löytyy myös Satu Itkosen kirjasta Sydän siveltimellä, suomalaista naivismia. Taidepiste 1998. Myös Keravan taidemuseon 1998 julkaisemassa näyttelyluettelossa Seitsikko naivisteja on tietoa ja kuvia. Näitä voi kysellä kirjastosta.

Myös netistä löytyy esim. Googlen tarkennetulla haulla "Viljo Mäkinen" monia sivuja, esim. Turun taidemuseon sivu http://www.turuntaidemuseo.fi/kokoelmat/makinen/3981.shtml

Kupittaan Saven useita luetteloita on julkaistu näköispainoksena. Niitäkin löytyy kirjastosta.