Kysyin sitä, että jos Suomen vaaleissa ei piirrä numeroita juuri niin kuin äänestuslipukkeeseen on merkitty numeroiden mallit. Vastauksenne ei sopinut…

Kysytty

Kysyin sitä, että jos Suomen vaaleissa ei piirrä numeroita juuri niin kuin äänestuslipukkeeseen on merkitty numeroiden mallit. Vastauksenne ei sopinut kysymykseeni. Yritän uudelleen: Jos vaikka vanha ihminen piirtää semmoisia kaaria numeroihin, joita ei enää opeteta koulussa, kelpaavatko esim sellaiset numerot? Siis onko tiukasti vain yksityiskohdiltaan yksiselitteisesti samanlaiset hyväksyttäviä? Ei aaltoviivaa, ei koukeroisuutta, ei kokonaisia lenkkejä numero 2:ssa?

Vastaus

Vastattu

Vaalilaissa on hylkäysperuste "ehdokkaan numero on merkitty siten, ettei selvästi ilmene, ketä ehdokasta se tarkoittaa." Laki ei toisin sanoen edellytä täsmälleen siellä kopissa seinällä olevien numeromallien mukaisia numeroita. Olennaista on, ettei numerosta saa jäädä epäselvyyttä. Useimmat numerot tuskin aiheuttavat ongelmia muuten kuin ihmisellä, jolle kirjoittaminen ylipäätään on hankalaa. Selvästi ongelmallisin pari ovat 1 ja 7, jos ei numeroon 7 piirrä väliviivaa ja ykköstä kirjoita pelkällä pystyviivalla. Myös 4 ja 9 voivat muistuttaa toisiaan, jos nelosen kirjoittaa ylhäältä yhteen (kuten tällaisessa tietokonetekstissä) tai yhdeksikön jättää avonaiseksi. Näissä kannattaa katsoa sitä mallia kopin seinällä, jos on vähänkin epävarma.

Äänestäjällä on myös aina oikeus käyttää avustajaa tai pyytää vaalivirkailijaa avuksi, jos esimerkiksi käden vapinan takia on epävarma numeron onnistumisesta. Avustajan käyttämistä ei pidä pelätä tai arastella, se on äänestäjän oikeus.

Jos äänestyslippuun tulee väärä numero tai numerosta tulee epäselvä, merkinnän voi myös korjata. Virheellinen merkintä tulee viivata yli tai laittaa sen päälle rasti ja kirjoittaa viereen uusi numero. Korjausta ei pidä koskaan tehdä aiemman merkinnän päälle, ettei numero jää epäselväksi. Äänestäjä voi myös pyytää toimitsijalta pilalle menneen tilalle uuden äänestyslipun. Tällöin ensimmäinen lippu hävitetään ennen uuden antamista niin, että äänestäjä itse repii sen toimitsijan nähden ja vie roskat mukanaan. Näin ei vaaranneta vaalisalaisuutta.

Toivottavasti onnistuimme tällä kerralla vastaamaan paremmin?

Heikki Poroila

11 ääntä

Kommentit

Onko piste numeron perässä hylkäysperuste?