Mitä tarkoittavat sotilaspassiin kirjoitetut sanat "Ehd. vap. palv. 2 vuod. LTO E 59 nojalla."? Kyseessä on vuonna 1922 syntyneen sotilaspassi.

Kysytty

Mitä tarkoittavat sotilaspassiin kirjoitetut sanat "Ehd. vap. palv. 2 vuod. LTO E 59 nojalla."? Kyseessä on vuonna 1922 syntyneen sotilaspassi.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on vapautus palveluksesta määräajaksi Lääkärintarkastusohjesäännön kohdan 59 nojalla. Tautiluokituksessa 59 merkitsee sekä vuosien 1935 että 1943 Lääkärintarkastusohjesäännössä imusolmukkeiden ja -suonten sairauksia (Morbi modorum et vasorum lymphaticorum). E-luokkaan määrätyn vika, vamma tai sairaus on varmasti tai todennäköisesti ohimenevä, ja tarkastettava määrätään määräajan (tässä tapauksessa 2 vuoden) kuluttua uudelleen tarkastettavaksi.