Otsikko
Kyisyin aikaisemmin tänään vaasasta kertovista romaaneista ja tietokirjoista. Nyt haluan syventää kysymystäni. Haluan kirjoittaa artikkelin Vaasasta kertovista…

Kysytty

Hei. Kyisyin aikaisemmin tänään vaasasta kertovista romaaneista ja tietokirjoista. Nyt haluan syventää kysymystäni. Haluan kirjoittaa artikkelin Vaasasta kertovista romaaneiastä, kirjailijoista, tietokirjoista, luontokirjoista, tieteellisistä tutkimuksista, vaasalaisista runoilijoista, vaasalaisista omakustanteaista jne. Mistä minun pitää aloittaa? Millaisia lähteitä minulla on käytössä? Onko olemassa koontilueatteloita?

Vastaus

Vastattu

Edellisessä kysymyksessäsi totesit, että olet löytänyt jo tietoa Vaasaa koskevista romaaneista. Vaasan kaupunginkirjaston Vasaensis-kotiseutukokoelmasta löytyy vaasalaisten kirjoittamia kaunokirjallisia teoksia ja Vaasaa koskevaa tietokirjallisuutta.

Verkkokirjastomme https://kirjasto.vaasa.fi/ kautta voi tehdä hakuja rajaamalla tulokset Vasaensis-kokoelmaan. Esimerkiksi haulla 84.2 ja aineistolaji kirja sekä valitsemalla osastoksi Vasaensis saadaan tulokseksi 71 kpl suomenkielisiä romaaneja, jotka käsittelevät Vaasaa tai jotka on kirjoittanut vaasalainen kirjailija.

Suomenkielisten runojen luokka on 82.2, ruotsinkielisten romaanien luokka 84.31 ja runojen 82.31.

Tietokirjojen haku on vähän hankalampaa, muistelmia voi hakea esim. laittamalla hakukenttään sanat muistelmat ja vaasa.

Myös Suomen kansallisbibliografia Fennicasta kannattaa etsiä Vaasa-aiheisia kirjoja.

Kirjastossa on bibliografia Vaasasta kirjoitettua = Skrivet om Vasa, mutta se on aika vanha, vuodelta 1981. Lisäksi löytyy Etelä- ja Keski-Pohjanmaan sekä Vaasan rannikkoseudun aluebibliografia vuodelta 1994.

Mikäli mahdollista, kannattaa varmaan tulla paikan päälle kirjastoon tutkimaan Vasaensis-kokoelmaa.