Kuun kierron vaikutus ihmiseen ja kasveihin.

Kysytty

Kuun kierron vaikutus ihmiseen ja kasveihin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuun kierron vaikutuksesta kasveihin löydät tietoa biodynaamista viljelyä käsittelevistä teoksista ja artikkeleista. Tässä muutama esimerkki:
1) "Kosmiset rytmit ja viljely - kronobiologian perusteita" / toim. Kari Järvinen. Helsinki : Biodynaaminen yhdistys, 1997. ISBN 951-9442-20-0
2) Roinila, Pirkko: "Tiedon uusilla teillä - Biodynaamisen viljelyn tutkimus", 2000. ISBN 951-9442-28-6 . Teoksen sivuilla 37-40, luvussa "Rytmit ja konstellaatiot tutkimuskohteena" esitetään tutkimustietoa aiheesta.
3) Vuosittain ilmestyvä "Luontopäiväkirja", jota kustantaa Biodynaaminen yhdistys.
4) Klett, Manfred: "Auringon ja kuun keskellä". Kalenterien käyttöä biodynaamisessa viljelyssä käsittelevä artikkeli. Demeter, 1993 : 1, s. 16-17.
5) Virkkunen, Kaisu: "Vuodenjuhlien mieli". Demeter, 2000 : 4, s. 10-11.

Kuun kierron vaikutuksista ihmiseen on sen sijaan vaikeampi löytää aineistoa. Kannattaa tässäkin asiassa tutustua antroposofiseen kirjallisuuteen.
1)Aihetta käsitellään ainakin Rudolf Steinerin teoksessa "Antroposofinen hengentiede pääpiirteittäin". Suomen antroposofinen liitto, 2001.
ISBN 951-8927-83-9.
2) Rudolf Steinerin "Makrokosmos ja mikrokosmos" -teoksen sivulta 90 löydät Steinerin toisen esitelmän, 22. maaliskuuta 1910, jossa hän käsittelee ihmisen suhdetta planeettoihin. Tämäkin kirja on Suomen antroposofisen liiton kustantama, 1992. ISBN 951-8927-40-5.
3) Neeme, Astrid: "Rytmit sinussa ja luonnossa", Taivaankaari, 1999. ISBN 952-9676-18-2. Teos oli valitettavasti lainassa, joten en voinut tarkistaa sisältöä. Asiasanoituksen mukaan se kuitenkin käsittelee biorytmejä, vuodenaikojen ja vuorokaudenaikojen vaikutuksia ihmiseen eli saattaa sisältää tietoa myös kuun vaikutuksista.
4)Hyyppä, Markku: "Luonnon rytmiharmonia, oppiiko ihminen uudestaan kunnioittamaan sitä" ; Terve elämä : 1985 : 5, s. 25-26. Tämäkin artikkeli kannattaisi tarkistaa, koska saattaa sisältää tietoa ao. aiheesta.