Kuulin yhdestä taidekirjasta jossa kerrotaan semmoisesta kantaaottavasta näytöksestä / showsta jossa mies leikkaa sukupuolielimensä pois. En muista mihin…

Kysytty

Kuulin yhdestä taidekirjasta jossa kerrotaan semmoisesta kantaaottavasta näytöksestä / showsta jossa mies leikkaa sukupuolielimensä pois. En muista mihin taiteilija yritti ottaa kantaa ja mitä sitten tapahtui. Mistähän tästä voisi ottaa selvää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä itävaltalainen body art –taiteilija Rudolf Schwarzkogler (1940-1969), jonka huhutaan kuolleen leikatessaan peniksensä irti esityksessä. Todellisuudessa hän sai surmansa hypätessään ”taiteen nimissä” ikkunasta. Oulun kaupunginkirjastossa olevista kehotaidekirjoista ei Schwarzkoglerista löytynyt tietoa, mutta googlettamalla voi hakea netistä. Osoitteesta http://www.galerie-krinzinger.at/kuenstler/schwarzkogler/schwarzkogler_… löytyy myös joitakin kuvia hänen esityksistään.