Kutsutaanko valaan poikasta virallisesti vasikaksi? Vasikka-sanaa näkee käytettävän esim. lehdissä, mutta onko se vain suora käännös englannista vai onko se…

Kysytty

Kutsutaanko valaan poikasta virallisesti vasikaksi? Vasikka-sanaa näkee käytettävän esim. lehdissä, mutta onko se vain suora käännös englannista vai onko se suomen kielen mukaista?

Vastaus

Vastattu

Ainakin Kielitoimiston sanakirjan mukaan vasikka-sanaa käytetään vain nautaeläimistä.

KT:n sanakirja https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/vasikka?searchMode=all

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Valaat polveutuvat sorkkaeläimistä. Virtahevot ja valaat yhdessä muodostavat yhden neljästä nykyään elossa olevasta sorkkaeläinten haarasta, sikaeläinten (Suina), märehtijöiden ja kamelieläinten rinnalla.