Kun uusi kirja julkaistaan esim 6.5 ja niitä on tilattu esim Helsingin kaupungin kirjastolle 114 kappaletta, niin meneekö siinä viikko, viikkoja vai kuukausia…

Kysytty

Hei. Kun uusi kirja julkaistaan esim 6.5 ja niitä on tilattu esim Helsingin kaupungin kirjastolle 114 kappaletta, niin meneekö siinä viikko, viikkoja vai kuukausia ennen kuin se on lainattavissa? Kuinka suuri osa lähetetään ennakkovaraajille, joita on kaikkiaan 300? Kuinka suuri on käsikirjasto suurin piirtein? Vai onko tässä mitään sääntöjä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoon hankittujen kirjojen saapuminen kirjastoon kestää ennemmin viikkoja kuin kuukausia. Tilannekohtaisia vaihteluita esiintyy. Ennakkovaraajille lähetetään suurin osa hankituista kirjoista, mutta jos varaajien lukumäärä on suuri, joistakin kirjoista tehdään lyhytlainoja. Käsikirjastojen koko vaihtelee kirjastoittain.