Otsikko
Kun Skotlannissa järjestettiin kansanäänestys itsenäisyydestä, oliko Skotlannista määrä tulla EU-maa, jos se tulisi itsenäistymään?

Kysytty

Kun Skotlannissa järjestettiin kansanäänestys itsenäisyydestä, oliko Skotlannista määrä tulla EU-maa, jos se tulisi itsenäistymään?

Vastaus

Vastattu

Helsingin Sanomien artikkelissa (27.11.2020) todetaan, että pääministeri Nicola Sturgeon on sitä mieltä, että jos hänen puolueensa voittaa toikokuun parlamenttivaalit, tarkoittaa se sitä että sen jälkeen voisi järjestää uuden kansanäänestyksen itsenäistymisestä ja samalla Euroopan Unioniin jäämisestä. Britannian pääministeri Boris Johnson vastustaa uutta kansanäänestystä. Edellinen kansanäänestys järjestettiin vuonna 2014 ja silloin äänestettiin vain Skotlannin itsenäistymisestä; jonka vastustajat torjuivat 55,5 prosentilla. Nykyiset mielipidemittaukset osoittavat, että itsenäistymistä kanattaisi nyt n.51 % skotlantilaisista.

Linkki Helsingin Sanomien artikkeliin: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007645722.html

1 ääntä

Kommentit

Ensinnäkin kysymys on imperfektissä, ja se viittaa tällöin vuonna 2014 järjestettyyn kansanäänestykseen. Vastaus kysymykseen on, että kukaan ei tiedä, koska EU:n virallista oikeudellista kantaa asiaan olisi voinut pyytää vain olemassaolevan EU:n jäsenvaltion hallitus, ja Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus kieltäytyi pyytämästä sitä. Asiasta käytiin kansanäänestyksen aikoihin laajaa keskustelua, jossa mikään kanta ei päässyt ratkaisevasti voitolle: https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Scottish_independence_referendum#Eur…

Toiseksi, Skotlannissa ei voida edes teoriassa järjestää uutta kansanäänestystä itsenäistymisestä ja "samalla Euroopan Unioniin jäämisestä", koska Skotlanti on eronnut EU:sta muun Yhdistyneen kuningaskunnan mukana jo 31.1.2020 eli kauan ennen kuin tuo HS:n uutinen edes ilmestyi. Uutisessa pelkästään lainataan Nicola Sturgeonin vanhaa lausuntoa vuodelta 2016, jonka mukaan "oli mahdotonta hyväksyä, että skotit joutuvat eroamaan unionista kansan tahdon vastaisesti". Joutuivat kuitenkin.