Kun palautan kirjan esim. Haukilahden kirjastoon Espooseen ja kyseessä on Helsingin Arabianrannan kirja, palautuuko kirja Arabianrantaan? entä Espoon sisällä,…

Kysytty

kun palautan kirjan esim. Haukilahden kirjastoon Espooseen ja kyseessä on Helsingin Arabianrannan kirja, palautuuko kirja Arabianrantaan? entä Espoon sisällä, palautuuko kirja Haukilahden kirjastosta Ison Omenan kirjastoon jos kirjasto on omenan kirja?

Vastaus

Vastattu

kyllä, kirja palautuu Arabianrantaan. Espoo ei saa kelluttaa Helsingin kirjoja, joten ne palautuvat.

Sen sijaan Ison Omenan kirja jää Haukilahteen. Espoo ja Vantaa kelluttavat kokoelmiaan, mikä tarkoittaa, että niitä ei tarvitse palauttaa. Siis Espoo ei palauta myöskään vaikkapa Tikkurilaan kuuluvaa kirjaa.

Kellutus vähentää kuljetuksen tarvetta ja kokoelmat muuttuvat pikku hiljaa asiakaskunnan näköisiksi.

Koska asiakkaat eivät palauta ja lainaa kirjoja tasaisesti, joihinkin kirjastoihin kertyy kirjoja ja toisista hyllyt tyhjenevät. Tällöin pitää lähettää kirjoja laatikoittain kirjastosta toiseen. Tätä sanotaan tasapainottamiseksi.