Kun Konsta Pylkkänen lähti Lentualle, "hän hamusi mukaansa tupakkaa, pesuvehkeet ja streptolysiiniä, joka on päänsärkyyn ilman muuta paras lääke." Niin että…

Kysytty

Kun Konsta Pylkkänen lähti Lentualle, "hän hamusi mukaansa tupakkaa, pesuvehkeet ja streptolysiiniä, joka on päänsärkyyn ilman muuta paras lääke." Niin että mitä se streptolysiini tässä tarkoittaa, kuuklettamalla en viisastunut vaan pikemminkin päinvastoin..

Vastaus

Vastattu

Huovinen lienee viitannut streptomysiiniin, joka Havukka-ahon ajattelijan ilmestymisen aikoihin (1952) oli lääketieteellinen uutuus ja jonkinlaisen ihmelääkkeen maineessa. Tätä sodan aikana mullassa tavattavasta Streptomyces griseus -sädesienestä eristettyä antibioottista ainetta käytettiin tuberkuloosin hoidossa ja sillä oli parantava vaikutus myös erilaisissa infektiotaudeissa. Streptomysiinin keksijä, amerikkalainen lääkäri Selman A. Wacksman sai keksinnöstään lääketieteen Nobelin palkinnon vuonna 1952.

Lähteet:
Pieni tietosanakirja. 4, Sandels - Öölanti
Vuosisatamme kronikka