Otsikko
Kun ajatellaan suomalaista lypsykarjaa, niin kuinka eri nautarodut jakautuvat? Entä lihakarjassa?

Kysytty

Kun ajatellaan suomalaista lypsykarjaa, niin kuinka eri nautarodut jakautuvat?
Entä lihakarjassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lypsylehmärodut jakautuvat seuraavasti:
Ayrshire (Ay) Suomen tärkein lypsykarjarotu. Noin 63% suomalaisista lehmistä on Ay-rotuisia.
Holstein (Fr) Maailman tärkein lypsykarjarotu. Noin 36% suomalaisista lehmistä on Fr-rotuisia
Suomenkarja (Sk)Suomenkarjan osuus lypsylehmistä on vähäinen, noin 1%. Suomenkarjaa on kolme eri tyyppiä; ruskea länsisuomalainen, valkoselkäinen itäsuomalainen eli kyyttö ja täysin valkoinen pohjoissuomalainen tyypp. Eniten näistä kolmesta on tällä hetkellä länsisuomalaista tyyppiä.

Lihantuotannossa olevien nautojen yleisimmät rodut ovat ayrshire, friisiläinen, limousin, aberdeen angus, hereford, charolais, simmental ja Blonde d'Aquitaine. Viimeksi mainittua on vain noin 1,5 % lihanaudoista. Maitorodut ayrshire ja friisiläinen ovat lihantuotannossakin valtarotuja (Ay n. 45 % ja Fr n. 25 %), koska suurin osa lihanaudoista syntyy maidontuotantotiloilla
Lähteet:Tiken uutiskirje Tietosarka 5/2010
http://www.faba.fi
http://opetus.ruokatieto.fi/Suomeksi/Oppimateriaali/Ruokaketju/Maatila/…