Haluaisin tietoja suomenkarjasta. Varsinkin itäsuomalaisesta tyypistä.

Kysytty

Haluaisin tietoja suomenkarjasta.
Varsinkin itäsuomalaisesta tyypistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomenkarjasta on ilmestynyt vuonna 1991 Lauri Myllylän teos Suomenkarja maan alkuperäinen karjarotu. Kirja on mm. Oulun yliopiston kirjaston kokoelmassa.

Seuraavassa asiasta lisäksi muutama lehtiartikkeli:
Romppanen, Helena: Maatiaislehmien arvostus nousee (Suomen luonto 1999 ; 8, s. 24-27),
Romppanen, Helena: Suomenkarja on kelpo vaihtoehto (Maatilan Pellervo 1999 ; 12, s. 72-75),
Kantanen, Juha: Suosimalla suomenkarjaa perinnöllinen muuntelu säilyy (Omavarainen maatalous 1995 ; 6, s. 18-20),
Koskela, Vesa: Kyyttöjen puolesta (Eläinmaailma 1993 ; 9, s. 24-31),
Kantanen, Juha: Maatiaislehmät kukin omaa rotuaan (Pellervo 1991 ; 8 ; liite),
Särö, Erkki: Katoaako suomenkarja? (Eläinmaailma 1991 ; 9, s. 48-49),
Pesonen, Merja: Uhanalainen suomenkarja kannattaa säilyttää (Koti 1990 ; 6, s. 30-31) ja
Nummi, Markku: Suomalaislehmällä on perinnettä ja näyttöjä (Pellervo 1990 ; 13 ; liite).

Lisäviitteitä löytyy esim. Viikin tiedekirjaston Agri-tietokannasta. Osoite on www.helsinki.fi/agri/ ja avautuvalta sivulta pääsee tiedonhakulomakkeeseen riviltä artikkeli & kirja -kirjallisuusviitteet.