Kumpi: paraolympialaiset vai paralympialaiset? Olen aina puhunut paraolympialaisista. Hämmästykseni oli suuri, kun nyt puhutaankin paralympialaisista. Olenko…

Kysytty

Kumpi: paraolympialaiset vai paralympialaiset?
Olen aina puhunut paraolympialaisista. Hämmästykseni oli suuri, kun nyt puhutaankin paralympialaisista.
Olenko alunperin itse käyttänyt väärää sanaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Virallinen muoto on paralympialaiset, mikä käy ilmi alan järjestöjen virallisilta nettisivuilta

www.paralympic.org

http://www.sport.fi/paralympiakomitea/rio-2016-paralympialaiset

Nimen taustana on kai eräänlainen sanaleikki, 'olympialaisiin' on yhdistetty - niin ikään kreikkaan palautuva - englannin sana paralytic 'halvaus, halvaantunut'. Totta on, että sanan oikeaan muotoon totutteleminen vaatii vähän opettelemista, O-äänne kun on niin vahvasti iskostunut suurkisojen nimitykseen.

15 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Suomea edustavat paraurheilijat ovat kyllä olympialaisurheilijoita - miksi nimi on sitten inflatoitu?

Nykyinen virallinen selitys sanalle on yksinkertaisesti Parallel Olympic Games, eli rinnakkaiset olympialaiset.
Bonuksena Paralympialaiset-sanan käytössä on, että y-vokaali tulee helpommin lausuttua oikein.