Kumpi jäätyy nopeammin kylmä vai kuuma vesi?

Kysytty

Kumpi jäätyy nopeammin kylmä vai kuuma vesi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseenne ei ole yksiselitteistä vastausta, vaan eri lämpöisten vesien jäätymisnopeus riippuu paljolti olosuhteista.

Sakari Mäkelän ja Timo Suvannon kirjassa "Onko pisara pyöreä?" kirjoitetaan lämpimän ja kuuman veden jäätymisestä tähän tapaan: "Arktisten kansojen keskuudessa kulkee perimätietona väite, jonka mukaan ulos pakkaseen viety lämmin vesi jäätyy kylmää nopeammin. Tuntuu mahdottomalta, mutta voisiko väitteessä olla perää?

Veden jäätymisen tarvittava aika riippuu kahdesta seikasta: veden määrästä ja lämpötilasta. Veden lämpötila laskee kolmesta eri syystä: lämpöä säteilee ympäristöön, johtuu astian kautta maahan tai muuhun alustaan, hieman ilmaankin, sekä sitoutuu haihtuvaan vesihöyryyn. Näiden kolmen energian siirtymistavan osuudet koko lämpömäärästä riippuvat mm. veden lämpötilasta, astian muodosta ja sen materiaalista.
(...)

Haihtuminen sitoo runsaasti lämpöenergiaa, ja samalla veden määrä vähenee. Jos pakkaseen viedään samanlaisissa astioissa yhtä suuret määrät vettä, haihtuu lämpimämpi nopeammin. Lämpimämpi vesi myös jäähtyy nopeammin, aluksi nopeamman haihtumisen takia, myöhemmin vähäisemmän määränsä takia. Tällöin saattaa tosiaan käydä niin, että alunperin lämpimämpi vesi jäähtyy ensimmäisenä jäätymispisteeseen ja jäätyy ennen kuin toisen astian lähtötilanteessa kylmempi vesi."

27 ääntä

Kommentit

nomusta toi lämmin vesi jäätyy kymmenen kertaa nopeemmin urvelot..... tost tiedost ei ollu mitään hyötyä...