Kumpaa lakia Puolustusvoimat ja MPK noudattaa ja kumpaa lakia tässä pitäisi uskoa? Kuulun siviilivarantoon ja haluan reserviin. Siviilipalveluslain 100 §…

Kysytty

Kumpaa lakia Puolustusvoimat ja MPK noudattaa ja kumpaa lakia tässä pitäisi uskoa? Kuulun siviilivarantoon ja haluan reserviin.

Siviilipalveluslain 100 § sanelee ehdot, joilla riistetään siviilivarantoon kuuluvalta, mutta vakaumustaan myöhemmin muuttaneelta mahdollisuudet palvella maata asevelvollisuuslain mukaisessa palveluksessa koko loppuiäksi.

Laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta, 28 § kuitenkin antaa toivoa sitoutumisesta MPK:n ja Puolustusvoimien koulutukseen ja tehtäviin. Siinä ei puhuta edellä mainituista mitään, vaan ehtoina on ainoastaan Suomen kansalaisuus ja 18-60 vuoden ikä sekä sitoutuminen määräajaksi. Ja 39 § sanookin, että sitoumuksen antaneet merkitään asevelvollisrekisteriin, joka tarkoittaa siis reserviä, vaikka sen piti olla mahdotonta siviilivarantoon kuuluvalle siviilipalveluslain mukaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paluuta reserviin ei valitettavasti tässä tapauksessa voimassa olevan lainsäädännön puitteissa ole. Maavoimien esikunnasta tavoitettu asiantuntija selvensi asiaan liittyvää lainsäädäntöä.

1) Siviilivarannosta ei paluuta reserviin nykyisen lain puitteissa

Siviilipalveluslain 100 §:ään viitaten, mahdollisuutta reserviin palaamiseksi ei valitettavasti ole, vaan se edellyttäisi lainsäädäntömuutosta. Vaihto siviilipalveluksesta asepalvelukseen on mahdollista vain kerran, mutta ei enää, jos siviili- tai täydennyspalvelus on aloitettu. Sama asia käy ilmi Aluetoimistojen verkkosivujen UKK -osiosta.

2) Sitoutuminen koulutukseen ja tehtäviin

Sitoutuminen ei vaadi suoritettua asepalvelusta, kuten Vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta annetun lain 27 §:ssa todetaan. Säännökset sitoutumisesta ja menettelystä löytyvät vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta annetun lain 6 luvusta sekä vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta annetusta PLM:n asetuksesta (12.12.2007/1212). Asetuksen 4 §:n mukaisesti Pääesikunnan vahvistamalla lomakkeella tehty sitoumus liitteineen toimitetaan aluetoimistolle tai MPK piiritoimistoon. Sitoumuksen hyväksymisestä harkintansa mukaan päättää PV/MPK. Vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta ja sitoutumisesta lisää:

https://mpk.fi/sitoutuminen-mpkn-toimintaan/
https://www.defmin.fi/vastuualueet/vapaaehtoinen_maanpuolustus

3) Sitoumuksen antaneen tiedot asevelvollisuusrekisterissä

Henkilötietojen käsittelystä Puolustusvoimissa annetun lain 6 §:n 1 mom. 5 kohdan mukaan asevelvollisrekisterissä käsiteltävät henkilötiedot voivat koskea vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta annetussa laissa tarkoitetun sitoumuksen antanutta. Tietojen rekisteröiminen on siten järjestetty näin eli asevelvollisrekisteriin, mutta tämä ei merkitse sitä, että sitoumuksen antanut kuuluisi reserviin. Ks. kuitenkin edellisessä kohdassa todettu vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta annetun lain 28 §.

Lain esitöissä tätä tietojen rekisteröimisasiaa on perusteltu niin, että on pidetty tärkeänä myös rekisteröidä ne sitoumuksen antaneet vapaaehtoiset, jotka eivät ole suorittaneet varusmiespalvelusta tai vapaaehtoista asepalvelusta. Edelleen rekisteriä käytettäisiin apuna rekrytoitaessa vapaaehtoisia avustustehtäviin sekä koulutuksen ja tehtävien suunnittelussa ja järjestämisessä. Myös on katsottu, että sitoumuksen antaneiden palvelusturvallisuuden kannalta on välttämätöntä, että heistä on viranomaisten käytettävissä riittävät tiedot.