Kummassa maassa on enemmän järviä, Suomessa vai Kanadassa? Ilmeisesti Kanadan järvien tarkkaa lukumäärää ei tiedetä ja jos näin on, mikä on virallinen arvioitu…

Kysytty

Kummassa maassa on enemmän järviä, Suomessa vai Kanadassa? Ilmeisesti Kanadan järvien tarkkaa lukumäärää ei tiedetä ja jos näin on, mikä on virallinen arvioitu/ilmoitettu veden tilavuus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maanmittauslaitos on selvittänyt asiaa Suomen ympäristökeskukselta. Suomessa on Suomen ympäristökeskuksen mukaan noin 57 000 järveä, jonka pinta-ala on yli hehtaarin. Vähintään 500 neliömetrin kokoisia järviä on noin 168 000, https://www.maanmittauslaitos.fi/ajankohtaista/suomi-57-000-168-000-jar…

Suomen ympäristökeskuksella on hanke Vesivarojen perustietovarannon muodostamiseksi, siihen voi tutustua täällä https://www.syke.fi/fi-FI/Tutkimus__kehittaminen/Vesi/Tietoaineistot_ja…

Suomen Luonnonsuojeluliiton Vesistöoppaan mukaan yli viiden aarin järviä Suomessa on 188 000. Opas on vuodelta 2018, https://www.sll.fi/app/uploads/2018/08/vesisto_opas_netti_2018.pdf, ja siinä todennäköisesti tukeudutaan vanhempaan tiedonlähteeseen.

Wikipedian mukaan Kanadassa on yli kolmen neliökilomerin laajuisia järviä arvion mukaan 31 752. Sitä pienempien järvien lukumäärää ei ole arvioitu. Yli 100 neliökilometrin laajuisia järviä on 561. Kanadan pinta-alasta makea vesi peittää n. 9 %, eli 891 163 neliökilometriä.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_lakes_of_Canada

Suomessa määritellään siis järviksi hyvinkin pienet vesialueet, Kanadassa taas vasta suomalaisittain hyvin suuret. Koko Suomen pinta-ala on n. 385 430 neliökilometria, eli Kanadan järvet peittäisivät koko Suomen maaperän yli kaksinkertaisesti. Kanadassa lienee siis suomalaisittain määriteltyjä järviä hyvin paljon enemmän kuin Suomessa niin lukumäärältään kuin pinta-alaltaankin.

129 ääntä

Kommentit

Hei! Kuinka paljon Suomen pinta-alasta on veden peitossa, entä Norjan?

Löysin tällaisen artikkelin:

http://www.huffingtonpost.com/2014/01/07/norway-greatest-place-on-earth…

Siinä ärsyttävästi kerrotaan että Norjassa on paljon enemmän järviä kuin meillä - mikä varmasti totta! - mutta onko kuitenkin niin, että meillä ne ovat isompia tai vievät suhteellisesti enemmän pinta-alaa?

Kiitos!

Asian juju on siinä, mikä on järven koon alaraja.

Lähde on alunperin ollut Ympäristö.fi eli Ympäristöhallinnon verkkopalvelu. Sivua ei enää sieltä löydy enkä löydä sieltä tietoa lukumäärästä enää. Suomen ympäristökeskuksella on meneillään Vesivarojen perustietovaranto (VesiPeto) -hanke, joten voisi olettaa, että heillä on ajan tasalla oleva luku. Tässähän on arvioitu vähintään 500 neliömetrin kokoisia järviä. Päivitin linkit vastaukseen.

"Opas on vuodelta 2108..." LOL 😂

Suomen pinta-ala

Julmaisussa "Kummassa maassa on enemmän järviä Suomessa vai Kanadassa?" on Suomen pinta-ala ilmoitettu lähes 50000 m² suuremmaksi, mitä se oikeasti on.

Löysin googlesta tällaisen linkin, jossa todettiin, että Suomen pinta-ala heittelee melkoisesti eri julkaisuissa. Itse Kanadan järvien vertailtassa Suomen järviin tämä merkitsee sitä, että Kanada Järvet peittävät koko Suomen yli 2,5-kertaisesti.

https://www.google.com/search?q=suomen+pinta-ala&rlz=1C1VFKB_fiFI766FI7…