Kummanko syyksi liikenneonnettomuus laitetaan,jos mietitään risteysalue ja ollaan kääntymässä pikkutieltä kantatielle ja minulla on kolmio. Käännyn kantatielle…

Kysytty

Kummanko syyksi liikenneonnettomuus laitetaan,jos mietitään risteysalue ja ollaan kääntymässä pikkutieltä kantatielle ja minulla on kolmio. Käännyn kantatielle ja sitten risteysalueella toinen autoilija lähtee ohittamaan autoletkaa ja tapahtuu onnettomuus. Kumman syy se silloin on? Sen joka tuli kolmion takaa vai sen joka lähti ohittamaan risteysalueella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaisen kuvitteelisen tilanteen erotuomarointi on aina haasteellista. En haluaisi olla tuomari.
Löysin netistä lakitoimiston, joka kertoo sivuillaa väistämisvelvollisuudesta seuraavaa:
"Samanarvoisten liikenneväylien risteyksessä on kuljettajan väistettävä samanaikaisesti häntä oikealta lähestyvää ajoneuvoa. Jos toinen ajoneuvo on jo näköpiirissä oikealla, on risteysalueelle ajaminen sallittu vain siinä tapauksessa, että kyseinen ajoneuvo on vielä sen verran kaukana, että normaalitapauksessa sallitulla nopeudella ehtii rauhallisesti ylittää risteyksen häiritsemättä ollenkaan oikealta tulevan kulkua. Muussa tapauksessa on jäätävä odottamaan suojatien tai vastaavan taakse ja annettava tietä oikealta tulevalle, jotta tämä voi ensin ylittää risteyksen.

Tämä väistämisvelvollisuus tulee myös muistaa, kun kääntyy risteyksessä vasemmalle. Risteyksessä vasemmalle kääntyvä on väistämissääntöjen mukaan velvollinen väistämään vastaantulevaa, kääntymisvaiheessa häneen nähden oikealta tulevaa liikennettä.

Poikkeuksena tästä ovat tilanteet, joissa poliisi ohjaa liikennettä tai hälytysajoneuvoa on väistettävä. Valo-ohjatussa risteyksessä ajetaan aina valojen edellyttämällä tavalla. Väistämisvelvollisuuden pääsäännöstä poiketaan myös silloin, kun tie on etuajo-oikeutettu. Tällöin muiden väistämisvelvollisuus on yleensä osoitettu liikennemerkillä.

Poikkeuksen muodostaa myös se tilanne, jossa autoilija tulee tielle esimerkiksi pihakadulta, pihasta, polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä, huoltoasemalta tai pysäköintipaikalta. Tällöin kyseinen autoilija on aina velvollinen väistämään muuta liikennettä, eikä siis muiden tarvitse väistää häntä, vaikka hän tulisikin heihin nähden oikealta. Myös polkupyöräilijän ja mopoilijan on pääsääntöisesti väistettävä muuta liikennettä tullessaan pyörätieltä ajoradalle.

Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on lisäksi väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Myös silloin, kun kuljettaja aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, on hänen väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
http://www.minilex.fi/a/v%C3%A4ist%C3%A4misvelvollisuus-tieliikenteess%…

ja sama toimisto toteaa ohittamisesta:
"Toisen ajoneuvon ohittaminen on aina kiellettyä silloin, kun ohituskielto on erikseen osoitettu liikennemerkein tai kun ajokaistojen välissä on keltainen sulkuviiva. Ajoneuvolla ei saa ylittää ajoneuvolle tarkoitettua sulkuviivaa eikä sen päällä myöskään saa ajaa.

Ohittaminen vastaan tulevan liikenteen puolta käyttäen on myös kiellettyä, kun näkyvyys on turvalliseen ohitukseen riittämätön esimerkiksi mäenharjan tai tien kaartumisen vuoksi. Koska ohittamisen tulee aina tapahtua turvallisesti, tulee ajoneuvon kuljettajan arvioida, että ohitukseen käytettävä ajokaista on riittävän pitkälti vapaa ja esteetön, sillä muutoin ohittaminen on ehdottomasti kiellettyä.

Ohittaa ei saa myöskään, mikäli ohituksesta on häiriötä tai vaaraa muulle liikenteelle esimerkiksi palattaessa jonoon. Jos edellä ajava osoittaa suuntamerkillä aikovansa ohittaa, ei tällaista ajoneuvoa saa lähteä ohittamaan. Sama tilanne on myös, jos takaa tulevan ajoneuvon kuljettaja ehtii aloittaa ohituksen. Myöskään risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä ei saa lähteä ohittamaan toista ajoneuvoa. Ohituskielto ei kuitenkaan koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.

Ohituskieltoja rikkova ajoneuvon kuljettaja syyllistyy liikenteen vaarantamiseen, ja milloin rikkomus on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa, syyllistyy hän törkeään liikenteen vaarantamiseen."
http://www.minilex.fi/a/milloin-toisen-auton-ohittaminen-on-kielletty%C…