Kuluttajavirasto ylläpitää rekisteriä Suomessa toimivista valmismatkaliikkeistä. Matkanjärjestäjien ja ulkomaisten matkanjärjestäjien välittäjien on annettava…

Kysytty

Kuluttajavirasto ylläpitää rekisteriä Suomessa toimivista valmismatkaliikkeistä. Matkanjärjestäjien ja ulkomaisten matkanjärjestäjien välittäjien on annettava vakuus Kuluttajavirastolle. Jos valmismatkat laskutetaan matkan jälkeen, Kuluttajavirasto voi vapauttaa matkanjärjestäjän vakuudesta. Matkanvälittäjillä ei ole vakuutta, joten välittäjän on kerrottava valmismatkan ostajalle vastuullinen matkanjärjestäjä.

Voiko yritys toimintaa harjoittaa niin että myy valmismatkoja, vaikkei ole tuossa rekisterissä mutta ilmoittaa siitä asiakkaalle?

Yleiset valmismatkaehdot
2.3. Matkustajalle on ennen sopimuksen päättämistä annettava tieto siitä, onko matkanjärjestäjä tai matkanvälittäjä asettanut valmismatkaliikkeistä annetussa laissa tarkoitetun vakuuden ja kattaako vakuus tarjotun matkan.
Saako matkoja myydä ns. huutokauppa myyntinä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sinun kannattaa ottaa suoraan yhteyttä kuluttajavirastoon. Kuluttajaoikeusneuvoja on tavattavissa ma - pe klo 9 - 15.00 puhelimessa 071 873 1901. Voit lähettää asiasi myös sähköisesti kuluttaneuvonnan käsittelyyn.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yhteystiedot/