Kuka runoilija mahtaa olla kysymyksessä

18.6.2018

Lapsena (50-luvun alku) tuvassamme harjoitteli lausuntaryhmä ja minulle on jäänyt mieleen mahtipontinen katkelma: "käsi ja kuokka sarkojen rivit loi, käsi ja kuokka nosti kurkihirren..." ja olisiko ollut runon alku: "rannaton korpi aukeni pohjoiseen".

20.6.2018
20.6.2018

Valitettavasti emme ole onnistuneet tunnistamaan kyseistä runoa.

Lahden kaupunginkirjaston runotietokanta Linkki maailman runouteen keskittyy käännösrunouteen, eikä tuonut tuloksia. Linkki Lahden runotietokantaan http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi/.

Kotimaisten runokokoomateosten (esimerkiksi Runojen kirja. Neljä vuosisataa suomalaista runoutta, toimittanut Veijo Polameri) ei myöskään tuottanut tulosta.

Kuulutimme runotietäjiä myös kirjastojen yhteisellä sähköpostilistalla ja pyysimme apua Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjastosta, mutta kukaan ei valitettavasti tunnistanut runoa.