Kuka päättää tv:stä tulevat elokuvat? Miksi jotkut tulevat tv:stä useammin kuin toiset?

Kysytty

Kuka päättää tv:stä tulevat elokuvat? Miksi jotkut tulevat tv:stä useammin kuin toiset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisradiossa prosessi kulkee pääpiirteissään näin:

Tv-kanavien ohjelmapäälliköt linjaavat oman kanavansa eri ohjelmapaikkojen sisällölliset ja kohderyhmätavoitteet, jonka pohjalta ulkomaisten sarjojen ohjelmaostaja valitsee käytettävissä olevien resurssien ja tarjonnan pohjalta elokuvat ulkomaisten ja kotimaisten myyjäyhtiöiden valikoimasta.

Elokuvien esittämisestä tehdyt sopimukset ovat erilaisia: sekä niiden sopimusaika että sopimuksessa määritelty esitysoikeuksien lukumäärä vaihtelevat. Sama elokuva on voitu myydä myös jollekin toiselle tv-yhtiölle, joka esittää sitä oman esitysaikataulunsa mukaan.

Poikkeuksia yllä esitettyyn toimintamalliin toki on, ja muiden tv-yhtiöiden toimintamallit saattavat poiketa tästä kuvauksesta jonkin verran.