Kuka on tehnyt alkuperäiset sanat Ilkka Hemmingin kappaleeseen Kun tuuli nousee? Minulla on mielikuva, että se olisi J Jevtushenko, olen kuullut kyseisen…

Kysytty

Kuka on tehnyt alkuperäiset sanat Ilkka Hemmingin kappaleeseen Kun tuuli nousee? Minulla on mielikuva, että se olisi J Jevtushenko, olen kuullut kyseisen kappaleen kerran joskus 70-luvulla venäjäksi ja olisi kiva tietää tuon kappaleen nimi ja esittäjä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjän mielikuva on oikea, laulun "Kun tuuli nousee" käännös (Kari Tuomisaari) on tehty Jevgeni Jevtušenkon alkuperäistekstin pohjalta ja Arno Babadžanjanin sävelmään. Venäjäksi laulun nimi on Чёртово Колесо (Tšjortovo koleso eli Maailmanpyörä). Venäjällä laulua ovat esittäneet monetkin laulajat, mutta ainakin Muslim Magomajevin versio (löytyy esimerkiksi täältä: http://video.yandex.ru/search?text=%D0%A7%D1%91%D1%80%D1%82%D0%BE%D0%B2…) on ollut suosittu.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto