Kuka on piirtänyt sodanaikaisen Mannerheim-Liiton Sotakummivaliokunnan logon, joka oli kummikirjeissä ja jossa oli hevonen kyntämässä ja lapsia maataloustöissä…

Kysytty

Kuka on piirtänyt sodanaikaisen Mannerheim-Liiton Sotakummivaliokunnan logon, joka oli kummikirjeissä ja jossa oli hevonen kyntämässä ja lapsia maataloustöissä? Signeerauksesta ei saa selvää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Logon on piirtänyt mitä todennäköisimmin taitelija Emil Cedercreutz, joka piirsi myös mm. vuonna 1943 Sotakummivaliokunnalle toisenkin lapsiaiheisen kuvan sotaorpoviikkojen keräysmerkiksi.

Tuo kyseinen kuva "Kylväjätyttönen" löytyy mm. Orvo Bogdanoffin teoksesta "Pisara suolaista silmissä - sotalasten postikorttien, kirjeiden, kirjeensulkijoiden, pakettikorttien ja valokuvien kirja" (2010) sekä historiikista "Kumminlahja sotaorvon turvana - sotakummitoiminnan vaiheet 1940-1958" (1959). Signeerauksia vertaamalla voidaan todeta kyseessä olevan siis saman taitelijan.

Lisätietoja Emil Cedercreutzista muun muassa Wikipedia-sivulta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Emil_Cedercreutz

...sekä hänen omasta museostaan Harjavallassa:

http://www.harjavalta.fi/palvelut/museo/