Terve Löytyisikö lisää riimejä tällaiseen lauluun. Majan mä tahtoisin rakentaa kolmen siintävän saaren taa. Humala kuistia kiertää saisi,aamuinen loiste sen…

Kysytty

Terve
Löytyisikö lisää riimejä tällaiseen lauluun.
Majan mä tahtoisin rakentaa kolmen siintävän saaren taa.
Humala kuistia kiertää saisi,aamuinen loiste sen kirkastaisi...
85 vuotias äitini kertoi,että isänsä oli tätä joskus lauleskellut

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

R. Raala on julkaissut ”Laululeivonen” nimisiä yksiäänisiä koululauja sisältäviä lauluvihkoja 1920-1930-luvuilla. Viidennessä vihkossa on laulu nimeltään ”Majan rakentaja”. Sen on sanoittanut Larin Kyösti ja laulussa on vain yksi säkeistö, joka kuuluu: Majan mä tahtoisin rakentaa kolmen siintävän salmen taa ; humala kuistia kiertää saisi, aamuinen loimo se kirkastaisi lepikön heleän harjan.

Myös Leevi Madetoja on säveltänyt Larin-Kyöstin tekstiin mieskuorolaulun nimeltään: ”Majan ma tahtoisin rakentaa” (opus 26 nro 3). Tässä laulussa on seuraavanlaiset sanat:
Majan ma tahtoisin rakentaa kolmen siintävän salmen taa ; humala kuistia kiertää saisi, aamuinen loimo se kirkastaisi lepikön heleän harjan. Leppoisa tuuli se kaiun tois, maljani seinällä kantelo ois Laulaisin kukkia kankahalle ; punaisen puolan ja kanervan alle tahtoisin kotoisen haudan.

Jyväskylän kaupunginkirjaston musiikkiosastolta löytyy nuotit näihin kumpaankin lauluun. Eli tuo koululaulu löytyy R. Raalan ”Laululeivonen” nuottikokoelmasta (Anna Sarlin on koonnut 10 vihkoa yhdeksi niteeksi). Madetojan teos puolestaan löytyy nuottijulkaisusta Leevi Madetoja: Mieskuorolaulut (julkaisija: Ylioppilaskunnan Laulajat, c.1989).
Lisätietoja musiikkiosaston neuvonnasta: 014-624448