Kuka on maailman kaikista tunnetuin henkilö?

Kysytty

Kuka on maailman kaikista tunnetuin henkilö?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Objektiivisesti oikeata vastausta kysymykseen ei ole olemassa, koska ei ole mitään tapaa tutkia kaikkien maailman ihmisten tietämystä ja mielipidettä. Vastaus riippuu aivan varmasti siitä, missä päin maailmaa kysymykseen vastataan, koska jonkun julkisuuden henkilön tunnettuus on kovin kulttuurisidonnainen asia.

Internetissä on runsaasti erilaisia sivuja, joissa on tehty listauksia jollain tavalla tunnetuimmista nimistä. Esimerkiksi tällä sivustolla http://listverse.com/2013/03/22/top-10-most-famous-people on listattu internetin käyttäjien Google-palvelun kautta tekemiä hakuja, ja saatu sillä perusteella tunnetuimmaksi Jeesus Nasaretialainen (muutkin kärjessä ovat uskonnollisia vaikuttajia, kuten profeetta Muhammed, Abraham, Moses, Siddharta Gautama eli Buddha ja apostoli Paavali; vasta seitsemäntenä tulee ensimmäinen poliitikko eli Adolf Hitler).

Toisaalta joku ihminen voi hetkellisesti nousta äärimmäisen tunnetuksi, kuten tapahtui Yhdysvalloissa 2009, kun lentokapteeni Chesley Sullenberg suoritti onnistuneen pakkolaskun kenenkään kuolematta. Tämän seurauksena Sullenberg nousi vähäksi aikaa kakkossijalle Time-lehden 100 vaikutusvaltaisempien ihmisten listalla. Suomessa hänen nimensä tuskin kuitenkaan olisi yhtä tunnettu.

Listoja tehdään koko ajan ja niiden tulokset vaihtelevat suuresti riippuen siitä, keille kysely on suunnattu ja ketkä siihen ovat vastanneet. Suomessa joitakin vuosia sitten tehdyssä kyselyssä ykköseksi nousi marsalkka Mannerheim, joka ei kuitenkaan maailmanlaajuisissa kyselyissä pääse kärkisijoille.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto