Kuka oli ensimmäinen 1980-luvulla syntynyt kansanedustaja?

Kysytty

Kuka oli ensimmäinen 1980-luvulla syntynyt kansanedustaja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykyisistä kansanedustajista löytyy luettelo ikäryhmittäin. 1980-luvulla syntyneitä on jo 33 (16,5 %):

https://www.eduskunta.fi/FI/kansanedustajat/tilastot/Sivut/hex8230_Kansanedustajien%20ik%C3%A4rakenne.aspx

Ensimmäiset 80-luvulla syntyneet tulivat ehkä valituiksi vuoden 2003 eduskuntavaaleissa. Samanlaista ikäryhmäjakoa ei heistä löytynyt. Kukaan heistä ei liene kuitenkaan ensimmäinen, koska kansanedustajat aloittavat työnsä yhtä aikaa. Tässä linkki luetteloon vuoden 2003 kansanedustajista:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_vaalikauden_2003%E2%80%932007_kansanedustajista

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tuomo Puumala (s. 1982), kansanedustajaksi 2007.

Ensimmäinen 1980-luvulla syntynyt kansanedustaja oli todellakin täysin yksiselitteisesti Tuomo Puumala, joka oli ainoa vuoden 2007 eduskuntavaaleissa valituksi tullut 1980-luvulla syntynyt.

Edellisessä, vuonna 2003 valitussa eduskunnassa heitä ei ollut vielä yhtään; nuorin oli kesken vaalikauden varasijalta eduskuntaan noussut Oras Tynkkynen (s. 1977).