Kuka mahtoi olla John Grönlund, joka on mainittu sivulla 66 Viktor Hovingin vuonna 1945 julkaistussa kirjassa En wiborgare i Helsingfors och Stockholm?

Kysytty

Kuka mahtoi olla John Grönlund, joka on mainittu sivulla 66 Viktor Hovingin vuonna 1945 julkaistussa kirjassa En wiborgare i Helsingfors och Stockholm?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Victor Hovingin: En wiborgare i Helsingfors och Stockholm -teoksen henkilöä nimeltä John Grönlund on ollut hieman hankala selvittää. Kuka on tämä kirjassa mainittu mies? Kirjan "Viipurilainen kertoo ..." (edellisen suomenkielinen lyhennös) selaaminen ei tuota toivottua tulosta.

Sen sijaan Aikalaiskirjassa 1934 (s. 153) löytyy helsinkiläinen kanslianeuvos John Edvard Mortimer Grönlund. Vanhemmat rov. Johan Fredrik G. ja Olga Lovisa Finnander. Muita mainintoja esim. ylioppilas, yliopisto-opinnot, Säätyvaltiopäivien ja eduskunnan toimitusvalikunnan sihteeri, eduskunnan tarkist. valiok. sihteeri, edusk. ruots. kanslian pääll. sekä toimintaa Matkailijayhdistyksessä. Voisiko hän olla etsimämme henkilö?

Lähteet: Aikalaiskirja 1934. Henkilötietoja nykypolven suomalaisista. (Kustannusosakeyhtiö Otava). Myöhemmin Kuka kukin on -kirja.
Hoving, Victor: Viipurilainen kertoo (1946)