Kuka mahtaa olla suomalainen runoilija, joka esittää runossaan ikään kuin "päähenkilön" elämäntarinan? En muista onko näitä runoja yksi vai useampi, mutta…

Kysytty

Kuka mahtaa olla suomalainen runoilija, joka esittää runossaan ikään kuin "päähenkilön" elämäntarinan? En muista onko näitä runoja yksi vai useampi, mutta muistelemani runo oli hyvin lyhyt ja ytimekäs ja sen nimenä oli muistaakseni runon päähenkilön nimi. Luin runon kymmenisen vuotta sitten lukion äidinkielen kurssikirjasta, mutta sittemmin en ole löytänyt kyseistä runoilijaa tai runoa mistään.

Vastaus

Vastattu

Mika Waltarin runokirjassa "Mikan runoja ja muistiinpanoja 1925 - 1978" on muutama tällainen runo, kuten "Jan Andersson", "Ann Rutledge Edgar Lee Mastersin mukaan", "Ilmari Rantamala" ja  "Hyvästit Untamolle". Edgar Lee Mastersin "Spoon River Antologia" on tällaisen runouden perusteos.

0 ääntä

Kommentit

Myös Jyrki Maunulan Puheenvuoro kaatuneilla 1981) on kirjoitettu samaan tyyliin, nimi ja tarina kuolleista sotilaista.

Kyseessä voisikin olla Petri Tammisen kirja Elämiä. Löysin yhden Tammisen tekstin vanhasta lukion Äidinkielen käsikirjasta. Kyseessä ei siis ole runo, vaan ilmeisesti hyvin lyhyt novelli.