Kuka kirjailija on kirjoittanut ja missä kirjassa oheisen runon?

Kysytty

Kuka kirjailija on kirjoittanut ja missä kirjassa oheisen runon?

"Ota köynnös kukkasista sellin,
sydänverin kostutettujen.
Poimitut ne käsin ovat hellin.
Sarka oli pitkä, sumuinen.

- Kiirastulen, pistinkujanjuoksut
kestit. Ota kiehkurani tää!
Soisin sulle suven sulotuoksut,
matkaa voittoisata, välkeää!"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runon on kirjoittanut sosiaalidemokraattisessa työväenliikkeessä vaikuttanut Hilja Pärssinen (1876 - 1935). Hän julkaisi runoutta kirjailijanimellä Hilja Liinamaa.

Kyseinen runo on nimeltään Punavangille ja se julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1926 kokoelmassa Muistojen mailta.

https://kansallisbiografia.fi/kansallisbiografia/henkilo/3946

Liinamaa-Pärssinen Hilja: Muistojen mailta (1926)