Kuka keksi nimen hyvinvointialue? Siis ihan tarkalleen: mistä löytyy tämän nimen keksijä? Kuinka vanha se on sanana?

Kysytty

Kuka keksi nimen hyvinvointialue?
Siis ihan tarkalleen: mistä löytyy tämän nimen keksijä?
Kuinka vanha se on sanana?

Vastaus

Vastattu

Nimen alkuperäistä keksijää pitää tiedustella lakimuutosta valmistelleesta sosiaali- ja terveysministeriöstä. Hankkeen yhteyshenkilöt löytyvät ministeriön hankesivulta: https://stm.fi/hanke?tunnus=STM055:00/2019

Nimivaihtoehtoja pohdittiin sote-maakunnan, hyvinvointimaakunnan ja hyvinvointialueen kesken. Esimerkiksi kotimaisten kielten keskus ei suositellut käytettäväksi näistä yhtäkään. Hyvinvointialue-nimi julkistettiin 13.10.2020.

Kotuksen uutinen hyvinvointialue-nimestä: www.kotus.fi/nyt/uutistekstit/kotuksen_uutiset/kotuksen_uutiset_2020/hyvinvointialue_ei_ole_selkea_ja_asiallinen_nimi.34862.news

7 ääntä

Kommentit

TV:ssä ja Areenassa näytetään parhaillaan ohjelmaa "Japani sodassa". Siinä mainitaan useasti termi "(yhteis)hyvinvointialue", joka Japanin oli tarkoitus perustaa valloittamilleen alueille. Hyvinvointialue terminä on siis paljon vanhempi kuin mitä edellä mainitussa vastauksessa todetaan.

"Japani sodassa" on valmistunut 2021 ja todennäköisesti suomennettu 2022, joten se ei todista mitään kyseisen termin vanhuudesta.

https://areena.yle.fi/1-63494260

"Suur-Itä-Aasian yhteishyvinvointialue (Japanin tavoite ja iskulause toisen maailmansodan aikana)"

Japani - suomi sanakirja (Taito ei riitä japaninkielisen termin kopioimiseen),
lienee ollut kääntäjällä käytössä