Kuinka yleistä poikien ympärileikkaus on? Tehdäänkö uskonnon tai kulttuurin "perusteella"? Entä suomessa? Kuka täällä leikkaa?

Kysytty

Kuinka yleistä poikien ympärileikkaus on? Tehdäänkö uskonnon tai kulttuurin "perusteella"? Entä suomessa? Kuka täällä leikkaa?

Vastaus

Vastattu

Duodcim aikakauskirejan artikkeli (2005;121(5):477-8) kertoo näin:

"Poikien ympärileikkaus lienee ollut tavallisin leikkaus maailmassa. Maailmanlaajuinen prevalenssi pojilla on arvioitu 20–30 %:ksi" sekä

"Poikien uskonnollisella ympärileikkauksella on ikivanha historia, joka juontuu ainakin Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan seemiläisiin kulttuureihin. Lääketieteen historioitsijat ovat nähneet ympärileikkauksessa varhaisen kansanterveydellisen toimen hiekkaisilla alueilla uhkaavia toistuvia balaniitteja vastaan. Sittemmin poikien ympärileikkausten arvellaan tulleen osaksi paikallisia uskontoja, erityisesti islamissa, juutalaisuudessa ja eräissä Afrikan kulttuureissa. Niitä ei tehdä Etelä-Aasian ja Kaukoidän suurissa uskonnoissa (hinduismi, buddhalaisuus, konfutselaisuus, šintolaisuus). Roomalaiskatolinen kirkko kielsi ympärileikkaukset Firenzen kirkolliskokouksessa 1442, mutta kristinuskon haaroista niitä tehdään ainakin koptilaisessa kirkossa." Duodecim

Suomessa toimenpiteitä tehdään noin 400 vuodessa. Poikien ympärileikkaus Suomessa. Ei lääketieteellisin syin tehtävä leikkaus on aina yksityilääkärin toimintaa.  Ympärileikkauksen saa Suomessa tehdä vain laillistettu lääkäri. THL

Tyttöjen ympärileikkauksesta Duodecim käyttää nimitystä naisten sukuelinten silpomin. Artikkelissa (1993;109(11):959-) toimenpiteen taustoista kerrotaan näin:

"Tarkkaa tietoa siitä, milloin ja miksi naisia on alettu ympärileikata, ei ole. Jo faaraoiden ajan muumioista on löydetty todisteita näistä leikkauksista, joten perinne on ikivanha. Ei tiedetä, oliko perinne alkuperältään egyptiläinen ja levisi sieltä muualle Afrikkaan sekoittuen paikallisiin aikuistumisriitteihin vai päinvastoin. Vaikka ympärileikkauksia tehdään nykyään eniten alueilla, joilla islam on vallitseva uskonto, ovat myös kristityt harjoittaneet naisen ympärileikkausta jopa lääketieteellisesti perusteltuna hoitona vielä 1800-luvun Euroopassa ja Yhdysvalloissa (Armstrong 1991).

Nykyisin tapa on yleisin Pohjois-Afrikan maissa, Saharan eteläpuolisella vyöhykkeellä. Se ulottuu päiväntasaajan pohjoispuolella Senegalista, Sierra Leonesta ja Liberiasta Afrikan sarveen leviten itään päin siirryttäessä ja käsittää siellä Egyptin, Sudanin ja Somalian sekä Kenian pohjoisosia. Naisten ympärileikkausta harjoitetaan myös joissakin Arabian niemimaan pikkuvaltioissa, Indonesiassa ja Malesiassa islamilaisen väestön piirissä sekä Brasiliassa Länsi-Afrikasta kotoisin olevien orjien jälkeläisten keskuudessa. Tälläkin vuosikymmenellä arvioidaan noin 80 miljoonan naisen olevan ympärileikattuja, ja perinne jatkuu (Armstrong 1991)."  Duodecim

Tapaa ei Suomessa ole hyväksytty. Ihmisoikeusliitto ja Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos

Suomessa on tehty 2020 lakialoite tyttöjen ympärileikkauksen kieltämiseksi kokonaan. Lakialoite

3 ääntä

Kommentit

Eri nettilähteiden mukaan poikien/miesten ympärileikkaus on yleistä USA:ssa. Tilastot tarjoavat erilaisia lukuja, vuoden 2021 luvuksi on arvioitu 77%, 2016 71 %. Lähteiden tarkistaminen on hankalaa. Määrien huojuvuus johtunee osittain siitä, että toiset ilmoittavat vastasyntyneet poikalapset, toiset myös aikuiset miehet yhteenlaskettuina. Virallisimmat ilmoittavat, että luku on laskenut, NCHS esim kertoo, että vv 1979-2010 muutos olisi 64,5%-> 58,3 %.
Toimenpide ei kuitenkaan ole vain Afrikan tai Lähi-idän juttu.

Miksi Suomessa ei laiteta vankilaan näitä lääkäreitä, jotka leikkelee lapsia rahasta ilman lääketieteellistä syytä? Hassua, että kysymys koskee poikien ympärileikkausta, mutta vastauksesta yli 50% käsittelee tyttöjen sukuelinten silpomista.