Kuinka yleisiä sotavuosina oli sotilailla rintamalla sellaiset unet, että sota joko voitettiin normaalisti tai jopa yliluonnollisin keinoin tai sitten…

Kysytty

Kuinka yleisiä sotavuosina oli sotilailla rintamalla sellaiset unet, että sota joko voitettiin normaalisti tai jopa yliluonnollisin keinoin tai sitten Neuvostoliitto peruutti hyökkäyksen ja rauha tuli?

Vastaus

Vastattu

Erkka Pehkonen on tutkinut väitöskirjassaan rintamamiesten kirjeitä ja niiden sisältämiä unikuvauksia.

Yhdessä Pehkosen lainaamassa kirjeessä viitataan rauhan ennustamiseen unessa:

"Eräs kaverikin näki unta että hän sai kirjeen, jossa sanottiin rauhan tulo toukokuuksi, mutta ei sanonut pahus sitten muuta kun että kesän aikana se loppuu. Sanoi että samoin ilmoitti tulleen unessa talvisodan alun ja lopun sekä tämän sodan alun." (Pehkonen 213)

Pehkosen mukaan ennenunien kuvaukset olivat kirjeissä sotaikana yleisiä, mutta enimmäkseen niissä ei esiintynyt sodan suurten linjojen kuvauksia, vaan pikemminkin yksilöön ja hänen tunteisiinsa liittyvää kuvausta (Pehkonen 226).

Lähteet:
Pehkonen, E. 2013. "Poikasi täältä jostakin": Narratiiviset resurssit, diskurssit ja luovuus kirjoittaen kerrotuissa identiteeteissä jatkosodan aikaisissa kirjeissä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42572