Kuinka suuri osa ns. peltipoliiseista on käytössä?

Kysytty

Kuinka suuri osa ns. peltipoliiseista on käytössä? Kun eikös ole niin, että jotkin ovat poissa käytöstä mutta kun ei voi tietää, mikä on ja mikä ei, niin yleensä ei uskalleta ajaa ylinopeutta siellä, missä niitä on?

Vastaus

Vastattu

Peltipoliiseissa eli automaattisen nopeusvalvonnan kameratolpissa kierrätetään kameroita, jolloin tolpat eivät aina reagoi ylinopeuteen. Kameroita on siis käytössä vähemmän kuin tolppia. Uudentyyppisistä peltipoliiseista kertovassa YLE:n uutisessa kerrotaan, että pelotevaikutus säilyy, kunhan kamera on kussakin tolpassa vähintään 15 prosenttia ajasta: https://yle.fi/uutiset/3-10657075.