Otsikko
Kuinka Paloniemen kartanon tulipalo syttyi 6.1.1950 ja miksei paloa saatu sammutettua ajoissa?

Kysytty

Kuinka Paloniemen kartanon tulipalo syttyi 6.1.1950 ja miksei paloa saatu sammutettua ajoissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Palo syttyi keskellä päivää ullakolla. Tuli oli saanut alkunsa muurin halkeamasta ullakolle lentäneistä kipinöistä. Aluksi palokunta sammutti säiliövedellä ja sillä aikaa selvitettiin letkut lähellä olevaan kaivoon. Kun tulipalo vain kiihtyi pyydettiin naapuripalokuntia apuun. Kesti jonkin aikaa ennenkuin ne saapuivat, matkalla sattui onnettomuus, sillä oli sangen liukas keli, ja yksi auto jäi Monkolan kohdalla ojaan. 25 asteen pakkanen häritsi koko ajan sammutustöitä, moottoriruiskut eivät toimineet. Kun yksi moottoriruisku lähti käyntiin toinen sammui. Kaivon vettä ei riittänyt ja letkut vedettiin noin 500 metrin pääsä olevaan Lohjanjärveen. Niin syntyi 15 minuutin tauko vedentulossa, ennenkuin sitä saatiin rannasta. Tuli levisi kaiken aikaa rakennuksen kaikkiin osiin.
Lisää tulipalosta Lohjan kotiseutulehdestä : Kirkkhakkinen. 2000:2.
Lehti on luettavissa Lohjan kirjastoissa.