Kuinka paljon tulee esille sellaisia tapauksia, että jonkun kirjailijan kirjojen kirjoittajaksi paljastuukin jokin muu henkilö kuin hän itse? Muistaakseni…

Kysytty

Kuinka paljon tulee esille sellaisia tapauksia, että jonkun kirjailijan kirjojen kirjoittajaksi paljastuukin jokin muu henkilö kuin hän itse? Muistaakseni Suomessa tuli esille muutama vuosi sitten tällainen tapaus, jossa naiskirjailijan kirjojen kirjoittajaksi paljastui eri henkilö kuin hän itse. Voisitteko olla niin ystävällisiä ja kertoa vaikka jonkinlaista listaa tällaisista tunnetuista tapauksista, jossa kirjan/kirjat on kirjoittanut joku muu kuin niiden kirjoittajaksi väitetty henkilö? Entä jos kyseisistä kirjoista otetaan myöhemmin uusintapainoksia, niin julkaistaanko ne sen niiden väitetyn kirjoittajan nimellä, joka niitä ei kuitenkaan ole kirjoittanut vai niiden oikean kirjailijan nimellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa varmaan tunnetuin on vuonna 2006 ilmi tullut tapaus, jossa paljastui, että toimittaja Ritva Sarkola oli kirjoittanut Tuula Sariolan nimissä julkaistut teokset. He olivat sopineet asian yhdessä, mutta oikeuteen tapaus meni, koska Tuula Sariola oli saanut apurahojen niiden kirjojen perusteella, joita hän ei ollutkaan todellisuudessa itse kirjoittanut. Tapauksesta löytyy selostusta ja linkkejä Wikipediasta osoitteesta https://fi.wikipedia.org/wiki/Tuula_Sariola.

Kustannusalalla ei liene etenkään muistelmissa kovin tavatonta, että joku ammattikirjailija palkataan kirjoittamaan jonkun tunnetun henkilön nimissä elämäkerta, jonka kirjoittajaksi merkitään tuo julkkis eikä todellisen kirjoittajan nimeä välttämättä mainita missään. Yleistä myös on, että tekijöiksi mainitaan sekä kirjoittaja että julkkis, vaikka jälkimmäinen ei olisi juuri itse kirjoitustyöhön osallistunut. Nimen häivyttämisestä sovitaan yleensä yhdessä. Tällaisesta haamukirjailijasta on kyse Robert Harrisin romaanissa ”Haamukirjoittaja” (Otava, 2008).

Joskus teoksia julkaistaan jonkin suorastaan tavaramerkiksi muodostuneen nimen alla. Esimerkiksi ennen Aku Ankka -sarjakuvissa oli mainittu vain Walt Disneyn nimi, vaikka hän oli kuollut aikoja sitten ja sarjakuvien tekijät olivat todellisuudessa aivan muita henkilöitä. Nykyään piirtäjien ja käsikirjoittajien nimet mainitaan tarinoiden yhteydessä. Samaan tapaan 3 etsivää -kirjasarja ilmestyi aikoinaan Alfred Hitchcockin nimellä, vaikka hän ei ollut kirjoittanut niitä. Myöhemmissä painoksissa kirjailijoiden nimet on laitettu näkyviin.

Kirjailijuus on myös melko liukuva käsite. Monet tunnetut kirjailijat käyttävät teoksissaan apuna muita henkilöitä, jotka saatetaan ehkä mainita kiitoksissa. Äärimmäinen esimerkki Alexandre Dumas vanhempi, joka ylläpiti varsinaista kirjoitustehdasta luonnostellen itse tarinat ja antaen palkattujen työntekijöiden hoitaa sitten varsinaisen kirjoitustyön. Teokset menivät yksin Dumas’n nimiin. Asiasta löytyy hiukan tietoa Wikipedian artikkelista osoitteesta https://fi.wikipedia.org/wiki/Alexandre_Dumas_(vanhempi).

Wikipediassa osoitteesta https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Kirjalliset_huijaukset on mainittu joitakin kirjallisia huijauksia, mutta mitään kattavaa luetteloa tällaisista tapauksista ei taida olla olemassa. Useimmat noista ovat luonteeltaan myös vähän erilaisia kuin edellä mainitut.

Näiden lisäksi on toki valtava määrä nimimerkkejä ja salanimiä, joita kirjailijat ovat käyttäneet kautta historian, mutta se lienee vähän eri asia kuin laittaa toisten teoksia omiin nimiinsä. Oman kokemukseni kautta sanoisin, että paljon yleisempää on salanimien paljastuminen ja uutisointi julkisuudessa kuin haamukirjailijan paljastuminen.