Kuinka paljon Suomessa on rekisteröityjä/toimivia henkilöstölehtiä? Teen juttua henkilöstölehden tehtävistä. En ole selvittänyt vielä oikeastaan mitään, mutta…

Kysytty

Kuinka paljon Suomessa on rekisteröityjä/toimivia henkilöstölehtiä? Teen juttua henkilöstölehden tehtävistä. En ole selvittänyt vielä oikeastaan mitään, mutta sopinut haastatteluista, joihin tarvitsen myös taustatietoja. Joku asiasta tehty teos olisi hyvä saada?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erityisesti suurimmilla yrityksillä ja organisaatioilla on useita sisäisen tiedotuksen kanavia. Henkilöstölehden tärkeimpiä tehtäviä on yhteisöä koskevan tiedon välittäminen ja siten yhteisen tiedollisen perustan rakentaminen. Nykyisin tosin useissa yrityksissä ollaan luopumassa tai luovuttu painetusta henkilöstölehdestä ja siirrytty käyttämään Intranettiä sisäisenä tiedotuskanavana ja henkilöstön interaktiivisena viestimenä.

Täsmällistä tilastoa henkilöstölehtien määrästä en onnistunut löytämään. Mutta voidaan olettaa että kun on kyse yrityksestä jossa on enemmän kuin muutama kymmenen työntekijää tai joka sijaisee useammalla paikkakunnalla, jokin sisäinen tiedotuskanava on todennäköisesti käytössä.

Espoon, Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten kaupunginkirjastojen HelMet-aineistohaulla löytyy aineistoa henkilöstölehdistä, tai laajemmin sisäisestä tiedotuksesta. Valitse haku aiheen mukaan http://www.helmet.fi/search*fin/d ja laita hakusanaksi sisäinen tiedotus tai organisaatioviestintä. Tässä muutamia poimintoja, saatavuustiedot voit tarkistaa HelMet-järjestelmästä.

Siukosaari, Anssi: Yhteisöviestinnän opas. Helsinki : Tietosanoma, 2002. Ihalainen, Sanna: Henkilöstölehti työyhteisössä. Haaga instituutti, 1993. Juholin, Elisa: Sisäinen viestintä. Inforviestintä, 1999. Mykkänen, Päivi: Yhteisölehti, tekijän opas. Helsinki: Inforviestintä, [1998]. Lintilä, Leena: Organisaation sisäisen tietoverkon hyödyntäminen tiedonhankintaan ja viestintään. Tampere : Tampere University Press, 2002.