Otsikko
Kuinka paljon on tutkittu kohtukuoleman kohdanneiden vanhempien kokemuksia ja saamaansa tukea? Paljonko kohtukuolemaa on tutkittu ylipäänsä?

Kysytty

Kuinka paljon on tutkittu kohtukuoleman kohdanneiden vanhempien kokemuksia ja saamaansa tukea? Paljonko kohtukuolemaa on tutkittu ylipäänsä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näyttää tosiaankin siltä, että ylipäätään keskenmenoa on tutkittu enemmän. Kohtukuolemaa käsitellään jonkin verran raskautta, keskenmenoa ja lapsen kuolemaa koskevissa teoksissa, lähinnä lääketieteelliseltä kannalta. Vaasan kaupunginkirjastosta löytyy teos Nissinen; Mereen haudattu unelma, jossa käsitellään sikiökuolemaa ja äidin surutyötä.
Varsinaisia tutkimuksia aiheesta löysin kaksi. Toinen on tehty Jyväskylän ammattikorkeakoulussa otsikolla "Lapsemme on nyt enkeli". Tutkimus on luettavissa verkossa osoitteessa
https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/32988/jamk_1198130377_3.pdf?…
Toinen tutkimus on tehty Tampereen yliopistossa vuonna 1982 ja se on Hulkko, Seppo: Sikiön kohdunsisäinen kuolema : kuolleena syntymisen syyt ja kohdunsisäisen sikiökuoleman ennustettavuus TAYKS:ssa vuosina 1965-1979. Tätä tutkimusta voi yrittää pyytää kaukolainaksi teidän niin halutessanne.
Myös käpy-yhdistyksen sivuilla on tietoa ja tukipaketti asiasta
http://www.kapy.fi/index.php?page=tukipaketti-perinataalikuolemasta