Kuinka paljon on tutkittu kohtukuoleman kohdanneiden vanhempien kokemuksia ja heidän saamaansa tukea? Paljonko kohtukuolemaa on tutkittu ylipäänsä?

Kysytty

Kuinka paljon on tutkittu kohtukuoleman kohdanneiden vanhempien kokemuksia ja heidän saamaansa tukea? Paljonko kohtukuolemaa on tutkittu ylipäänsä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seinäjoen kaupunginkirjastosta löytyvät ainakin seuraavat aihetta käsittelevät tai sivuavat teokset:

Nissinen, Elina: Mereen haudattu unelma, Podunk 2009.
Laine-Puhakainen, Teresa: Liian lyhyt elämä: kirja surusta ja hiljaisuudesta, Atena 2007.
Keskenmeno: yli 40 tositarinaa / koonnut Kerttu Lähteenmäki, Tositarinat 2005.
Järvi, Ulla: Syntymätön: tietoa ja kokemuksia keskenmenosta, Kirjapaja 2007.

Yliopistojen yhteistietokannasta Lindasta löytyi mm. teologisessa tiedekunnassa tehty tutkielma, joka käsittelee perinataalikuolemaa:
Siljander, Anna Maria: Kuin pyhään huoneeseen astuisi: haastattelututkimus sairaalasielunhoitajien käsityksistä ja kokemuksista perinataalikuolemasta, Helsingin yliopisto 2005.

Myös seuraava englanninkielinen viite löytyi Lindasta:
Kohner, Nancy: When a baby dies: the experience of late miscarriage, stillbirth and neonatal death, London: Routledge, 2002.

Artikkeliviitetietokannassa Aleksissa on myös kohtukuolemaan ja vanhempien kokemuksiin liittyviä artikkeleita:

Manneri, Tuija: Aina kanssamme, Kaks'plus 2009:10, s. 48-51.
Rikama, Anne: Surusta kasvoi kaunis muisto, Vauva 2009:9, s. 50-52.
Juusola, Mervi: Lapsen menettäminen on suruista suurin, Kaks'plus 2007:1, s.42-46.
Romppainen, Katariina: Enkelivauva on aina osa perhettä, Vauva 2007:11, s. 48-51.
Tarsalainen, Anne: Oikeus omaan enkeliin, Kaks'plus 2003:3, s.96-98.
Höglund, Sanna: Vauva ei tullutkaan kotiin, Vauva 2003:9, s. 26-27.
Tulppala, Maija: Keskenmeno koko perheen suru, Hyvä terveys 2002:10, s. 50-53.
Väisänen, Leena: Kuolleena syntynyt lapsi, Duodecim 2000:14, s. 1507-1512.