Kuinka paljon kirjastot ottavat ihmisiä Oppisopimuksella? ja mitä vaativat kyseiseltä henkilöltä? onko parempi mennä eka vain työharjotteluu ja sen jälkeen…

Kysytty

Kuinka paljon kirjastot ottavat ihmisiä Oppisopimuksella? ja mitä vaativat kyseiseltä henkilöltä? onko parempi mennä eka vain työharjotteluu ja sen jälkeen kysellä oppisopimus paikkaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oppisopimusta varten kirjastolla on oltava varattuna opiskelijan palkkarahat koulutuksen ajaksi eli n. 2,5 vuodeksi. Tämä tietenkin rajoittaa paikkojen määrää. Espoossa on yleensä 1-3 opiskelijaa yhtäaikaisesti oppisopimuksella töissä.

Oppisopimukseen on useimmiten otettu henkilö jolla on ollut kokemusta kirjastotyöstä esim. siviilipalveluksen kautta. Työharjoittelun kautta on siis hyvä aloittaa. Harjoittelujaksolla saa tuntumaa kirjastotyöhön; onko se oikeasti sellaista mihin haluaa kouluttautua.

Harjoittelu- ja oppisopimuspaikkoja kannattaa kysellä isommista kirjastoista.