Otsikko
Kuinka monta prosenttia Pohjois-Korean väestöstä tietää, kuka oli esim. John Lennon tai Elvis Presley?

Kysytty

Kuinka monta prosenttia Pohjois-Korean väestöstä tietää, kuka oli esim. John Lennon tai Elvis Presley?

Vastaus

Vastattu

Täsmällisiä lukuja  – sen paremmin kuin epätäsmällisiäkään –  on käytännössä mahdoton esittää. Tutkimuksia asiasta on tuskin tehty – ja vaikka olisikin, on enemmän kuin luultavaa, että pohjoiskorealaiset oman etunsa nimissä kiistäisivät kaikki mahdolliset yhteydet Elviksen tai John Lennonin kaltaisiin länsimaisen rappion apostoleihin.

Yleisesti ottaen kaikki länsimainen ja muu vierasperäinen kulttuuri on Pohjois-Koreassa "ei-toivottua". Sitä paitsi, omaan maailmanjärjestykseensä ja omiin idoleihinsa tottuneet pohjoiskorealaiset eivät välttämättä ole edes kiinnostuneita läntisen maailman merkkihenkilöistä ja heidän tekemisistään. Eräs popmusiikin asemaa Pohjois-Koreassa luotaava artikkeli nimeää sen ykskantaan "maaksi, jossa ei ole kuultukaan Elvis Presleystä tai Beatlesista". Maan entisen päämiehen Kim Jong-ilin tosin väitetään olleen Elvis Presley -fani ja innokas elokuvaharrastaja yli 30 000 elokuvan video- ja DVD-kokoelmineen.

Täysin ei Pohjois-Koreakaan ole onnistunut sulkemaan rajojaan Kim Jong-unin hallinnon "kapitalistiseksi virukseksi" kutsumalta länsimaiselta hapatukselta. Etenkin Kiinan kautta maahan kulkeutuu tallenteina sekä musiikkia että elokuvia, mikä kielii pohjoiskorealaisten ainakin jonkinasteisesta kiinnostuksesta kiellettyjä kulttuurisia hedelmiä kohtaan.

POP MUSIC IN NORTH KOREA | Facts and Details
1941: North Korean Dictator Kim Jong-il was an Elvis Presley Fan | History.info
Sony Hack: Father of North Korean Leader Was Obsessed With Hollywood Movies – The Hollywood Reporter