Otsikko
Kuinka monta prosenttia maailman väestöstä seuraa jääkiekon mm-kisoja?

Kysytty

Kuinka monta prosenttia maailman väestöstä seuraa jääkiekon mm-kisoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuoden 2019 jääkiekon maailmanmestaruuskisojen televisiolähetysten maailmanlaajuiseksi kumulatiiviseksi katsojamääräksi ilmoitettiin noin 1,6 miljardia. Tämä tarkoittaa sitä, että näin moni ihminen seurasi ainakin yhtä kisalähetystä niin kauan että tilastoivan tahon (X Media Sports Consulting GmbH) katselun kriteerit täyttyivät. Maapallon väkiluku vuonna 2019 oli noin 7,74 miljardia, eli X Media Sports Consultingin lukujen perusteella kisat tavoittivat peräti 20% maailman väestöstä. Valitettavasti en onnistunut löytämään otteluiden keskimääräistä katsojalukua tai loppuottelun katsojamäärää, jotka olisivat antaneet kisoja seuranneiden määrän arviointiin kumulatiivisen katsojamäärän rinnalle tarvittavaa perspektiiviä.

Vertailun vuoksi voisi mainita, että vuoden 2018 jalkapallon MM-otteluiden kumulatiivinen katsojamäärä oli lähes 3,6 miljardia (näistä noin 3,2 miljardia oli televisionkatsojia, loput muiden digitaalisten kanavien kautta otteluita seuranneita), joka oli enemmän kuin puolet silloisen maailman 4-vuotiaista tai sitä vanhemmista ihmisistä. Otteluiden keskimääräinen katsojaluku oli 191 miljoonaa, ja yksin kisojen loppuottelua seurasi 1,12 miljardia katsojaa.

IIHF - Organization of 2022 Worlds progressing
IIHF - Worlds surpassed its success of eight years ago
Infront delivers broadest ever broadcast reach of IIHF Ice Hockey World Championship
More than half the world watched record-breaking 2018 World Cup (fifa.com)
CUMULATIVE AUDIENCE | English meaning - Cambridge Dictionary