Kuinka monta lainauskertaa kirjaston kirja kestää, ennen kuin se on loppuun kulunut? 75, ehkä?

Kysytty

Kuinka monta lainauskertaa kirjaston kirja kestää, ennen kuin se on loppuun kulunut? 75, ehkä?

Vastaus

Vastattu

Kirjan kestävyyteen vaikuttaa merkittävästi sidosasu. Sidotuissa kirjoissa käytetään joko liima- tai lankasidontaa, joista lankasidonta on kestävämpi, mutta myös kalliimpi. Nidotun kirjan sivut taas irtoilevat helposti, vaikka osaa niistä voidaankin kirjastokäyttöä varten vahvistaa niittaamalla. Joidenkin arvioiden mukaan yhden kirjan pitäisi kestää noin 70 lainauskertaa elinkaarensa aikana. On myös arvioitu, että kovakantinen eli sidottu kirja kestäisi keskimäärin 100 ja pehmeäkantinen eli nidottu noin 40 lainauskertaa. Helsingin kaupunginkirjaston kirjansitoja on arvioinut, että kirjat kestäisivät nykyään vain noin 20 lainauskertaa. Hämeenlinnan kaupunginkirjaston aikuistenosaston kirjastonhoitajan mukaan muovitettu pokkarikin saattaa kestää yli 50 lainakertaa. Hämeenlinnassa on kokeiltu myös muovittamattomien, ns. pikapokkarien lainausta ja todettu, että niiden lainauskertojen yläraja on noin 20 lainakertaa.

Näitä lukuja voi siis pitää korkeintaan keskimääräisinä. Hämeenlinnan kirjastossa on hyvässä kunnossa olevia kirjoja, joita on lainattu yli 100 kertaa, mutta toisaalta joskus kirja voi hajota jo ensimmäisellä lainajalla. Lastenkirjat kestävät vähemmän lainauskertoja kuin aikuisten kirjat ja esimerkiksi autonkorjausoppaat vähemmän kuin vaikkapa runoteokset. Jokainen lainakertahan on erilainen eli enemmän tai vähemmän rasittava kirjalle.

Lähteet:

Neuvonen, Sini: Fantasiaa kirjastossa. Teoksessa Leinonen, Anne & Loivamaa, Ismo (toim.): Ihmeen tuntua: Näkökulmia lasten ja nuorten fantasiakirjallisuuteen. Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu, 2006.

Kustannustehokkuus uhkana kirjojen kestävyydelle 15.10.2007. Yle Uutiset.

Kysy.fi: http://www.kysy.fi/kysymys/kuinka-monta-kertaa-yksi-kirjaston-kirja-keskimaarin-lainataan