Kuinka löydän lehtiarvosteluja ym. taustatietoa tietystä kirjasta (tällä kertaa Jari Tervon kirjasta "Myyrä")? Myös ulkomailta?

Kysytty

Kuinka löydän lehtiarvosteluja ym. taustatietoa tietystä kirjasta (tällä kertaa Jari Tervon kirjasta "Myyrä")? Myös ulkomailta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kokeilin hakea Googlella seuraavasti: "Jari Tervo" +myyrä ja sain hakutulokseksi muutaman hyvän esittelyn/arvostelun kirjasta. Jotkut linkit veivät lehtien verkkosivuille (esim. Satakunnan Kansa)ja esim. osoitteessa http://www.skenet.fi/?menuid=370&aid=869 oli hyvä esittely kirjasta.

Helsingin Sanomien (www.helsinginsanomat.fi) arkistostakin voi hakea, mutta heidän artikkelinsa ovat maksullisia, tosin maksettavissa Internetin kautta pankkikortilla (5 euroa-).

Kirjastot käyttävät Suomessa useita tietokantoja, joista voi etsiä tietoja lehtiartikkeleista. Tietokannoissa ei ole kuitenkaan kokotekstiartikkeleita, ainoastaan viitetiedot artikkeleista.

Kirjastot myös keräävät lehtileikekokoelmia kirjailijoista. Myös näistä on mahdollista lähettää valokopiota.