Otsikko
Kuinka kauan on ollut mahdollista sellainen, että kaksi saman näyttelijän esittämää hahmoa on saatu samaan kohtaukseen, eli että näyttäisi siltä, kuin…

Kysytty

Kuinka kauan on ollut mahdollista sellainen, että kaksi saman näyttelijän esittämää hahmoa on saatu samaan kohtaukseen, eli että näyttäisi siltä, kuin kohtauksessa olisi kaksi eri henkilöä? Tämähän tehdään sillä tavalla, että ne kuvataan eri aikaan ja sitten jotenkin yhdistetään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jo varhaisella mykkäfilmikaudella pystyttiin luomaan kaksoisroolin tapaisia trikkejä päällekkäisvalotuksella niin, että henkilö saattoi esiintyä samassa kohtauksessa kahdesti. Vaikutelma ei tosin ollut täysin realistinen ja sitä käytettiinkin mm. kummitushahmojen esittämiseen.

Todentuntuisia tuloksia saatiin peittämällä objektiivista osia ja valottamalla filmiä kaista kaistalta. Tekniikka oli hyvin vaativa ja työläs. Yksi varhaisimmista on Buster Keatonin lyhytelokuva Buster varieteessa vuodelta 1921.

https://www.youtube.com/watch?v=YtQz6tpBN3A

Mykkäfilmikauden trikkejä.