Koulujen oppilaat tekivät aikoinaan siivousoperaatioita. Oli kysymys taksvärkkikeräyksestä. Minä vuosina tämä tapahtui?

Kysytty

Koulujen oppilaat tekivät aikoinaan siivousoperaatioita. Oli kysymys taksvärkkikeräyksestä. Minä vuosina tämä tapahtui?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taksvärkkiliike syntyi Ruotsissa vuonna 1961 ja Suomeen liike rantautui pian tämän jälkeen vuonna 1967. Taksvärkkiliike sai alkunsa nuorten halusta osoittaa globaalia solidaarisuutta heikko-osaisia kohtaan, ja Suomen ensimmäinen taksvärkkikeräys keräsikin rahaa Peruun. Taksvärkkitoiminta on Suomessa edelleen aktiivista ja suuri osa kouluista osallistuu siihen vuosittain. Usein taksvärkkikeräykseen osallistutaan nimenomaan kysyjän mainitsemien siivousoperaatioiden kautta.

Taksvärkkiliikkeen historiasta ja toiminnasta voi lukea lisää keräystä Suomessa koordinoivan kansalaisjärjestö Taksvärkki ry:n nettisivuilta.