Koska vihdoinkin wc tulisi maksuttomaksi Vaasan pääkirjastossa? Outoa ihmisten kiusaamista.

Kysytty

Koska vihdoinkin wc tulisi maksuttomaksi Vaasan pääkirjastossa? Outoa ihmisten kiusaamista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti lukolliset vessat ovat olleet välttämättömiä ilkivallan estämiseksi.

Kun uusi pääkirjasto avattiin vuonna 2001, olivat vessat maksuttomia. Jo vuoden kuluttua wc-tiloissa alkoi kuitenkin ilmaantua pahoja ongelmia. Vessoissa tehtiin päivittäin erilaista ilkivaltaa, käytettiin roskiksia wc-istuimina, työnnettiin paperit pyttyihin jne. Ainoa ratkaisu oli muuttaa vessat maksulliseksi. Maksu on 50 senttiä, koska kirjaston tarjouspyyntöihin tuli tuolloin ainoastaan kyseisellä maksulla toimivia lukitusjärjestelmiä. Ilkivalta loppui maksullisuuteen.

Kolikoita vessakäyntiä varten voi vaihtaa pääkirjaston vastaanotossa. Lapsille on maksuton wc lasten- ja nuortenosastolla toisessa kerroksessa.