Koska sydämen kuva on tullut käyttöön? Miksi se on juuri tuollainen, vaikka se ei todellisuudessa vastaa sydämen muotoa?

Kysytty

Koska sydämen kuva on tullut käyttöön? Miksi se on juuri tuollainen, vaikka se ei todellisuudessa vastaa sydämen muotoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sydän on symbolina todella vanha, joten sen tarkkaa alkuperää on melko mahdoton selvittää. Euroopasta on löydetty sydäntä muistuttavia piirroksia, jotka on ajoitettu jääkautta edeltävään aikaan. On mahdollista että sydämen symbolilla on alunperin ollut useita hieman erilaisia merkityksiä eri puolilla maailmaa (samoin kuin esim. ristillä, toisella melko abstraktilla ja pelkistetyllä symbolilla).

Sydämen symboli muistuttaa melko vähän ihmisen sydäntä, ja jotkut ovatkin otaksuneet, että symbolin mallina on käytetty ennemminkin lehmän sydäntä, joka on voinut olla varhaisten kulttuurien ihmisille tutumpi fyysisenä elimenä kuin ihmisen sydän.

Toisaalta monet tutkijat ovat otaksuneet, että sydämen symbolilla ei ole alunperin ollut paljoakaan tekemistä sen enempää ihmisen kuin eläintenkään fyysisen sydämen kanssa vaan, että sydämen symbolin kaarevat muodot ja sen eroottiseen rakkauteen liittyvä merkitys ovat viitanneet enemmänkin joihinkin naisellisiin fyysisiin piirteisiin (rinnat, pakarat jne.).

Antiikin Kreikassa sydämen symboli yhdistettiin lyyraan, joka puolestaan oli eroottisen rakkauden jumalan Eroksen symboli. Myös joidenkin kasvien lehdet muistuttavat sydäntä.

Monissa kulttuureissa ihmisen fyysisen sydämen on perinteisesti uskottu olevan ihmisen elämänvoiman, tunteiden tai sielun asuinpaikka, joten rakkauteen liitetyn sydämen symbolin yhdistäminen ihmisen fyysiseen sydämeen on joka tapauksessa ollut luontevaa.

Lisätietoja esim. Wikipediasta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Syd%C3%A4n_%28kulttuuri%29 ja englanniksi Symbols.com -palvelusta: http://www.symbols.com/encyclopedia/20/2018.html