Koen hankalaksi löytää luettavaa itselleni, joten ajattelin kysyä täältä neuvoa. Tykkään realistisista ja ns arkisista kirjoista. Olen lukenut esim. Anna-Leena…

Kysytty

Hei
Koen hankalaksi löytää luettavaa itselleni, joten ajattelin kysyä täältä neuvoa.
Tykkään realistisista ja ns arkisista kirjoista. Olen lukenut esim. Anna-Leena Härkösen Onnen tunti, josta tykkäsin. Myös Eve Hietamiehen Hammaskeiju, Yösyöttö ja Tarhapäivä kirjoista olen tykännyt kovasti. Aihepiireinä lapsiperhearki, erilaiset uskonnot ja kulttuurit sekä hoitoala/lääketiede kiinnostavat.

Myös ajatuksia herättävät kirjat, esim Pauliina Rauhalan Taivas Laulu on ollut kiinnostava, muttei liian synkkä.

Olisiko antaa lukuvinkkejä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä vinkkejä kollegoilta:

Suosittelen arkirealismista pitäville Johanna Vuoksenmaan kirjaa Pimeät tunnit sekä Susanne Mauden Ennen kuin unohdat. Molemmat sijoittuvat seitsemänkymmentäluvun tienoille, mutta kuvaavat perhearkea uskottavasti ja raikkaasti.

Minulla tulivat seuraavat teokset mieleen:

Elina Kilkku: Täydellinen näytelmä (2019) + jatko-osat Mahdoton elämä (2020) ja Jumalainen jälkinäytös (2021) - aiheena yksinhuoltajuus, lapsiperhearki

Tarja Leinonen: Koti koivun alla (2018) - aiheena lestadiolaisuus, perhearki

Terhi Rannela: Kesyt kaipaavat, villit lentävät : matkapäiväkirjani sivuilta (2018) - aiheena kulttuurit, matkustaminen

Muutama ehdotus:

Kärki, Katja: Jumalan huone

Nivukoski, Paula: Nopeasti piirretyt pilvet

Vasantola, Satu: En palaa takaisin koskaan, luulen

Nina Hakalahti kirjoittaa härkösmäistä proosaa arkielämästä.