Voisiko loispistiäinen elää ihmisen ihokudoksessa?

Kysytty

Kiukkuiset loispistiäiset
Asun taajama-alueella jossa maisemaa on rajusti muokattu. Yö ja päiväperhosten kannat onolleet laskussa pitkään, olen harrastanut perhosten keräämistä akullisella UV valolla sekä havainnoinut päiväperhosia silmämäärin.
Kun olen mökiltä tuonut perhostoukkia kasvatukseen, ja käsitellyt niitä, sirppipistiäinen lensi sisään ikkunasta ja pisti käsivarteen. Jokin toinen loispistiäinen pisti myös niihin kohtiin missä olin kotona kävelyttänyt toukkaa, jokin nirkko.
Siihen tuli finnin kaltainen patti jonka posautin. Voisiko teoriassa jokin loispistiäinen elää ihmisen ihokudoksessa? Kuvassa on läjä tapettuja perhosloispistiäisiä mitä tuhosin käyttämällä elävää ritilähäkissä ollutta isoa kehrääjätoukkaa syöttinä. Pelkään myös että uhanalaiset perhoslajit ei kestä maisemoinnin ja loispistiäisten, kärpästen ja lintujen painetta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Loispistiäiset ovat hyönteisiä, jotka elävät toukkavaiheensa loisimalla toisessa niveljalkaisiin kuuluvassa isännässä - joko isännän pinnassa tai sisällä. Aikuistuttuaan loispistiäset poistuvat isännästään ja elävät vapaana liikkuen. Tällaisia osan elämästään vapaana ja osan loisena eläviä eliöitä kutsutaan parasitoideiksi. Tietoa loispistiäisistä löytyy esim. seuraavista teoksista: Metsän salainen elämä, Gaudeamus, 2016 ja Suomen luonto: Selkärangattomat, Weilin Göös, 1998. Kirjoissa mainitaan, että loispistiäiset valitsevat isännäkseen vain harvoja lajeja.

Entä varsinainen kysymys: Voisiko loispistiäinen teoriassa elää ihmisen ihokudoksessa? Tiedustelin asiaa Helsingin yliopiston lunnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta http://www.luomus.fi/fi sekä Turun yliopiston eläinmuseosta https://collections.utu.fi/elainmuseo/. Luomuksen eläintieteen yksiköstä museomestari Juho Paukkunen vastasi seuraavasti: "Loispistiäiset eivät voi elää ihokudoksessa, mutta tropiikissa on joitakin kärpäslajeja, jotka voivat elää toukkana ihmisen ihon alla. Ilmiötä kutsutaan myiaasiksi."