Mikä on Suomessa rekisteröidyissä uskonnollisissa yhdyskunnissa palkatun henkilöstön määrä?

Kysytty

"Kirkon koko henkilöstön lukumäärä oli 20 242 henkilöä vuonna 2017" (sakasti.evl.fi).
Mikä on Suomessa rekisteröidyissä uskonnollisissa yhdyskunnissa palkatun henkilöstön määrä huomioitaessa myös muut uskontokunnat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilastokeskus julkaisee Yritysten rakenne- ja tilinpäätöstilaston yhteydessä tilastoja myös voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen henkilöstöstä. Taulukko löytyy seuraavan linkkipolun kautta: http://tilastokeskus.fi/til/yrti/tau.html → Tietokantataulukot: linkki "Yritysten rakenne- ja tilinpäätöstilasto → taulukko "010 -- Voittoa tavoittelemattomat yhteisöt oikeudellisen muodon mukaan, 2013-2016".

Uusimmat tiedot ovat vuodelta 2016, jolloin evankelis-luterilaisen kirkon henkilöstö oli 14 581, ortodoksisen kirkon henkilöstö oli 253 ja rekisteröityjen uskonnollisten yhdyskuntien henkilöstö oli 578 henkilötyövuotta. Nämä luvut sisältävät palkansaajien työpanoksen henkilötyövuosina mitattuna, joten ne poikkeavat evankelis-luterilaisen kirkon Sakasti-palvelussa ilmoittamasta koko henkilöstön lukumäärästä, jossa ovat mukana kaikki tilastointiajankohtana kirkon palveluksessa olleet työsuhteen päätoimisuudesta ja kestosta riippumatta. Lisätietoja henkilöstön ja henkilötyövuoden määrittelystä löytyy tilaston laatuselosteesta: http://tilastokeskus.fi/til/yrti/2016/yrti_2016_2017-12-18_laa_001_fi.h…